Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  روانشناسي كودك روانشناسي كودك

آرموو

بهبود روابط بين فردي در كودكان

روابط بين فردي مهارتي است كه در جهت تعامل مثبت با افراد و به خصوص با اعضاي خانواده. همچنين در برگيرنده شناسايي مرز روابط با ديگران و ايجاد ارتباطي صميمانه و متعهدانه است. اين مهارت باعث مي شود كودك در آينده بتواند با ديگران درست رفتار كند. به اين معنا كه رابطه ي دوستانه با آن ها برقرار سازد و نيز بتواند آن رابطه را حفظ كند. از طرف ديگر اين مهارت وي را قادر مي سازد كه در مواقع لزوم يك رابطه را به شكلي سازنده به پايان برساند. اين آموزش سلامت اجتماعي كودك را تأمين مي كند. در مقطع دبستان، دوستي ها روز به روز نقش مهمتري در زندگي كودكان بازي مي كنند و اهميت بيشتري مي يابند. در اين دوره پذيرفته شدن در ميان همسالان و يافتن بهترين دوست انرژي زيادي از كودكان مي گيرد.

از آن جا كه اختلافات و احساسات منفي معمولا در دوستي ها پيش مي آيند، افزايش مهارت ارتباط و حفظ دوستي ها، در اين مرحله از رشد اجتماعي اهميت زيادي دارد. بنا بر اين آموزش كودكان براي بهبود روابط بين فردي و درك رفتار هاي مثبت و منفي در دوستي ها، باعث مي شود كودكان در تعاملات اجتماعي خويش آگاهانه عمل كنند و از تحول و رشد اجتماعي خود نتايج بهتري بگيرند. همچنين توضيح داده شده كه روند توسعه روابط ابزاري براي ارزيابي و در نهايت برخي از تكنيك هاي مداخله در جهت تقويت روابط وجود دارد.

آيا راجع به ۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان اطلاع داريد؟؟

الگوي رفتاري براي كودكان، والدينشان هستند، آن ها تمام ​​ارزش ها و رفتارها را مي آموزند. به عنوان مثال، هنگامي كه با همسر خود اختلاف داريد، نگذاريد فرزندتان متوجه اين موضوع شود و سعي كنيد به جاي اينكه فرياد بزنيد با يكديگر با صداي آرام گفتگو كنيد.

 


اهميت دوستي
رابطه با همسالان اهميت زيادي براي كودكان دارد. كودكان در جريانتعامل با ديگران، ارزش ها، رفتار ها، و باور هايي كه به عضويت آنان در جامعه كمك مي كند را ياد مي گيرند. به دليل اهميت و نقش دوست در زندگي فرد، در ابتدا بايد به كودك كمك كنيم تا به اين امر واقف شود.

شيوه هاي پيش قدم شدن براي دوستي
تماس چشمي برقرار كنيم
به فرد لبخند بزنيم
پيش قدم بودن در سلام و احوال پرسي
تعريف كردن از عمل يا تعلقات فرد مقابل
دادن پيشنهاد بازي
پيدا كردن موضوعي جالب براي گفتگو
معرفي خود
ويژگي هاي دوست خوب
به كودكان بگوييم هر فردي را كه با ارتباط داريم، نمي توانيم دوست حقيقي خود بدانيم. همه ي ما دوستاني داريم و به نوعي از دوستي هاي خود لذت مي بريم. اما يافتن دوستي كه در طول رابطه و در مواقعي كه ما با سختي ها و مشكلاتي مواجه مي شويم، بخواهد و بتواند به كمكمان بيايد و در واقع يافتن يك دوست حقيقي سخت است.

فعاليت براي والدين: براي فرزند خود دفتري تهيه كنيد و به او بگوييد ويژگي هاي يك دوست را خوب را در آن دفتر بنويسد.

فعاليت براي والدين: همه ي بچه ها را دايره وار بنشانيد. خودكاري را روي زمين بچرخانيد. دو سمت خودكار به سوي هر فردي كه افتاد بايد ويژگي هاي خوب يكديگر را در دوستي بيان كنند.

 


منبع:بهبود روابط بين فردي در كودكان

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/16 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان

از مهمترين حالات عاطفي كه نقش بسيار زيادي در رشد شخصيت كودكان دارد و وجودش براي حيات و بقاي آنان ضروري است، دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در واقع ميزان ارزشي است كه ما به خود مي گذاريم. در اين مقاله از بخش روانشناسي مجله ي آرموو نگاهي داريم به ۴ نمونه از مواردي كه به وسيله آن مي توانيد اعتماد به نفس كودكان را تقويت كنيد:

 


1)خودآگاهي
زماني كه افراد تصور مبهمي از خود دارند و در واقع شناخت درستي از خود ندارند به صورت مداوم با خود در كشمكش هستند. زماني كه ما شناختي از خود دروني مان نداريم خود را به دست محيط و اطرافيان مي سپاريم و در نتيجه نيروهاي بيروني هستند كه شخصيت ما را شكل داده و براي ما قالب و ساختار تعيين مي كنند. از سوي ديگر زماني كه شخصيت و رفتار ما بر اساس نيروهاي بيروني شكل گرفته باشد، بسيار شكننده و دائما در حال تغيير خواهند بود و دشواري هاي زيادي از جمله شكست هاي پي در پي را تجربه خواهد كرد. شناخت خود و آگاهي از مفهوم دروني و ذهني خويش، مي تواند فرد را در رويارويي با مشكلات و مسائل زندگي ياري دهد. هر چه بهتر خودتان را بشناسيد، بهتر مي توانيد آنچه را كه هستيد را بپذيريد و يا تغيير دهيد. مهارت خود آگاهي يكي از مهارت هاي زندگي است، اين مهارت به كودك كمك مي كند تا بتواند شناخت بيشتري نسبت به خود، خصوصيات، اهداف، نقاط ضعف و قوت، احساسات و هويت خود داشته باشد.

۲)پذيرش خود: من منحصر به فرد هستم
براي رسيدن به اين باور بايد شايستگي ها و توانمندي هاي خود را تعيين كرده و نيروي بالقوه خود را شناسايي كنيد. يكي از دستاور هاي مهم زندگي هر فرد رسيدن به خود آگاهي  و عزت نفس است.

آيا با شناخت احساسات در كودكان آشنايي داريد؟

 


فعاليت براي والدين:
يك جعبه زيبا آماده كنيد و درون آن عكسي از كودكتان و يك آينه در آن قرار دهيد. به كودك بگوييد: در اين جعبه عكس فردي قرار دارد كه بسيار با ارزش است. او در دنيا منحصر به فرد است و كسي شبيه به او دنيا نخواهد آمد. با كلمات كودك را كنجكاو كنيد سپس زماني كه عكس خود را در جعبه ديد به او ياد آور شويد كه كسي در دنيا مانند تو نيست و تو منحصر به فردي.

فعاليت براي والدين:
يك برگه به هر كودك بدهيد و از او بخواهيد به سؤال ها پاسخ دهد و سپس برگه ها را به ديگران بدهيد تا آن را با صداي بلند بخوانند:

رفتار هايي كه با آن ها افتخار مي كنم
كاري كه آن را خيلي خوب انجام مي دهم
كارهايي كه دوست دارم آن ها را بهتر انجام دهم
يكي از مهرباني هاي من
چيزي كه در خودم بيشتر آن را دوست دارم
زمينه اي كه نسبت به سال گذشته در آن پيشرفت كرده ام
۳)اعتماد به نفس و خود آگاهي جسماني
در مراحل رشد كودك، ابتدا بايد او را به يك خودآگاهي جسماني برسانيم كه: من بدنم را دوست دارم. اگر بچه ها بدن خود را بشناسند و ياد بگيرند كه اين بدن متعلق به  آن ها و ارزشمند است، احساس مثبتي نسبت به بدن و ظاهر خود خواهند داشت. خودآگاهي جسماني به كودكان كمك مي كند تا احساس كمبود نكنند و هيچ كس را زيبا تر و بهتر از خود نبينند.

قوانين:
اگر تعداد كار هاي خوب كودك براي تشويق كم است، خودتان موقعيت هايي را ايجاد كنيد كه او بتواند مورد تشويق قرار گيرد. مثال: از كودك بخواهيد موبايلتان را به شما بدهد و به خاطر كاري كه انجام داده، او را تشويق كنيد.
هرگز بدون انجام كار خوب و بي دليل كودك را تشويق نكنيد. كودك متوجه اغراق و تشويق بي دليل شما مي شود.
در تشويق كلامي تنوع داشته باشيد و هر بار از كلمات متفاوتي استفاده كنيد. گاهي كودك را مورد نوازش قرار دهيد و يا او را بغل كرده و ببوسيد.
۴)نقش والدين در اعتماد به نفس كودكان
والدين نقشي اساسي در اعتماد به نفس كودكان دارند. آن ها با رفتار هاي به ظاهر كوچك خود تأثيرات بسيار وسيعي بر كودكان مي گذارند. گاهي با يك جمله گاهي  با يك نوع رفتار اعتماد به نفس كودك مي تواند به شدت كاهش يا افزايش پيدا كند. كودكان والدين خود را الگو خود قرار مي دهند و آن ها رد ذهن خود بزرگي ميكنند، زماني كه والدين با رفتار يا گفتار خود آن ها را ناخواسته آزار مي دهند، آسيب هاي جدي اي به آن ها وارد مي شود و طبعا اعتماد به نفشان به شدت كاهش مي يابد.

۵)تمرين هايي كه بايد والدين انجام دهند
در جمع هاي خانوادگي و غير خانوادگي از كودكتان تعريف كنيد
با او بازي كنيد و بگذاريد زماني كه در كنار شما است احساس خوشحالي و آرامش كند
او را در آغوش بگيريد و مدام بگوييد چه ميزان اهميتي براي شما دارد
صفت هاي با بار معنايي مثبت به فرزندتان نسبت دهيد مانند، پسر/دختر باهوش من و يا …
براي كار هاي خوبي كه انجام مي دهد تشويقش كنيد و برايش كادو بگيريد
همدردي با مشكلات كودك و گفتگو راجع به آن ها
با مشاوره تلفني آرموو تمام سؤالاتي كه در مورد كودك خود داريد را بپرسيد و بهترين راهنمايي ها را بگيريد

 


آرموو با كارشناسان و متخصصين خود در حوزه ي مشاوره كودك تلفني، تيمي را تشكيل داده است، كه كار مشاوره را با بهترين كيفيت اجرا كند و به شما ضمانت كامل و اطمينان خاطر خواهد داد كه در اين مسير همراه خوبي براي تان باشد و مشكلات و سؤالاتتان  را با دقت بررسي و براي رفع آن، راه حل مناسب ارائه دهد.


منبع:۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/15 ساعت: ۱۱ توسط:armoo :

نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم

مشاوران كودك از دانش و تخصص لازم براي تشخيص، شناسايي، ارزيابي، و درمان طيف گسترده اي از شرايط روان يك كودك اطلاع  دارند و مي توانند به رشد اجتماعي، عاطفي و رفتاري آن ها كمك كنند. مشاوره كودك به درمان كودكان خردسالي كه داراي آشفتگي و اختلالات رواني هستند و يا رفتار ها و عادات ناشايست پيدا كرده اند، كمك مي كند تا بتوانند با رفع اين مشكلات به سلامت روحي، رواني و رفتاري برسند. بسياري از آسيب هايي كه كودكان با آن روبه رو هستند از نوع برخورد هايي است كه بزرگسالان با آنان دارند. برخي از مشكلات رايج در كودكان شامل: اضطراب، افسردگي، بيش فعالي، عدم تمركز است كه با يك مشاوره كودك مي تواند كنترل شود تا مشكلات جدي تري را در دوره بزرگسالي براي فرد به وجود نياورد.

 


متداول ترين مشكلاتي كه مشاوران كودك با آن برخورد دارند:

    غم و اندوه از دست دادن يكي از افراد خانواده، حيوانات خانگي، دوست
    شاهد يك تجربه يا واقعه تلخ بودن(تروما)
    پريشاني و اضطراب ناخواسته
    جابه جايي مدرسه، محله يا شهر
    اعتياد به مواد مخدر در والدين
    طلاق والدين

 


چه زماني بايد براي مشاوره كودك خود اقدام كنيد؟
وقتي كودكي از پريشاني رواني، اجتماعي، عاطفي يا رواني رنج مي برد، والدين نمي توانند هيچ كمك مفيدي به او بكنند، اينجا است كه استفاده از مشاوره كودك مجرب مي تواند مؤثر واقع شود. مشاور كودك مي تواند سلامت عمومي و و بهداشت روان فرزندتان را بررسي و براي  بهتر شدن آن اقدام كند. سلامتي جسمي كودكان براي والدين شان مهم ترين مسئله است اما اختلالاتي همچون وسواس، استرس، كمبود اعتماد به نفس، ترس،خشونت و خجالت معمولا از ديد آن ها يك امر عادي است كه مي تواند در گذر زمان درمان شود، بايد گفت اين نوع اختلالات اگر در كودكي درمان نشوند، هنگام بزرگسالي مي تواند تأثيرات بسيار جبران ناپذيري را بر فرد بگذارد.

 


علائم شايع در مورد سلامت روان يا پريشاني رواني كودكان شامل:

    شب ادراري
    كابوس ديدن هاي مكرر و بي خوابي
    نمرات پايين و افت تحصيلي
    نگراني و اضطراب هاي بيش از اندازه
    كناره گيري و انزواي اجتماعي
    كاهش وزن و كمبود اشتها به صورت ناگهاني
    تكرار شستن دست ها و وسواس هاي رفتاري
    اعتياد به كامپيوتر و موبايل و بازي هاي كامپيوتري

 


لزوم استفاده از مشاوره كودك تلفني
بايد گفت اين احتمال بسيار زياد است كه كودك هنگام ديدن مشاور ناراحت، مظطرب، يا كمي خجالتي شوند. اما علت آن چيست؟ زيرا كودك شناختي از مشاوره ندارند و اين امر ممكن است براي آنان ترسناك به نظر بيايد و كودك ممكن است، مشاور را به چشم پزشكي ببينند و يا روانپزشكي كه مي خواهد آنان را درمان كند و از اين جهت احساس ناخوشايندي در آنان به وجود مي آيد. با مشاوره تلفني والدين مي توانند رفتار هاي كودكان را به مشاور بگويند و براي رفع آن مشكل راه حل هايي دريافت كنند تا كودكان خود را مظطرب و پريشان نكنند.

 


نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :

شناخت احساسات در كودكان

كودكان نيز همانند بزرگسالان احساسات پيچيده اي را تجربه مي كنند. آنها نااميد، هيجان زده، عصبي، غمگين، وحشت زده، نگران و خجالت زده مي شوند. كودكان معمولا براي بيان احساساتشان صحبت نمي كنند در عوض احساسات خود را به روش هاي ديگر نشان مي دهند. كودكان مي توانند احساسات خود را از طريق حالات چهره، بدن و بازي هايشان نشان دهند. از لحظه به دنيا آمدن، كودكان شروع به يادگيري مهارت هاي عاطفي مورد نياز براي شناسايي، بيان و مديريت احساسات خود مي كنند. آن ها مي آموزند كه چگونه احساسات خود را بشناسند و روابط خود را شكل دهند. والدين بايد به كودكان كمك كنند تا به شناخت درستي از احساساتشان برسند و به آن ها بياموزند چگونه احساسات خود را به روش هاي مثبت و سازنده نشان دهند. كودكان در بيان احساسات خود مشكل دارند، زيرا كلمات لازم براي بيان احساسات خود را ياد نگرفته اند.

 


در اينجا چند روش براي كمك به فرزندتان در يادگيري و ابراز احساسات خود آورده ايم:

 


۱) به نشانه هاي رفتاري فرزندتان دقت كنيد

گاهي اوقات تشخيص احساسات واقعي كودكان، كار بسيار دشواري است گاهي با نگاه كردن به زبان بدنشان، گوش دادن به حرف ها مخصوصا زماني كه احساسات خود را بروز مي دهند مي توان نشانه هاي درستي از عمق احساسات آن ها به شما داده شود. درك اينكه كودكان چه احساسي دارند و به چه علت اين احساسات در آن ها رشد كرده است، مي تواند والدين را به درك بهتري از فرزندشان برساند.

 


۲) پشت هر رفتاري يك احساس است
سعي كنيد معني رفتار فرزندتان را درك كنيد. شما زماني مي توانيد به كودك خود كمك كنيد كه بدانيد چه چيزي علت رفتار او است و چه احساسي پشت اين نوع رفتار ها است.

 


۳) احساسات را نام گذاري كنيد
به كودك خود كمك كنيد تا احساسات خود را يادداشت كند و آن ها را به شما نشان دهد. نامگذاري احساسات اولين قدم براي كمك به كودكان است. اين روش به فرزند شما اجازه مي دهد واژگان عاطفي اش را توسعه دهد تا بتواند در مورد احساسات خود راحتر صحبت كند.

 


۴) شناسايي احساسات در ديگران

از فرزندتان بخواهيد كه درباره آنچه ممكن است شخص ديگري راجع به آن ها احساس كند، با شما كفتگو كنند. كارتون يا عكس كتاب يك روش عالي براي بحث در مورد احساسات است و به بچه ها كمك مي كند تا احساسات افراد ديگر را از طريق چهره ها تشخيص دهند.

 


۵) الگوي خوبي باشيد

كودكان در مورد احساسات و نحوه بيان آن از والدينشان الگو مي گيرند. والدين بايد الگوي خوبي براي فرزندانشان باشند و با رفتار هاي خود به كودكان آموزش دهند كه چگونه در موقعيت هاي مختلف با احساسات خود برخورد كنند.

 


۶) آن ها را براي بروز احساساتشان تشويق كنيد
زماني كه كودكتان در مورد احساسات خودش صحبت مي كند، او را ستايش و تشويق كنيد. با اين كار شما نه تنها نشان مي دهيد كه بروز احساسات امري عادي است بلكه صحبت كردن درمورد آنها نيز امري واجب است.

فعاليت براي والدين: با نشان دادن عكس هاي مختلف سعي كنيد كودك را با احساسات آشنا كنيد و سپس عكس آدم و يا شخصيت هاي كارتوني مختلف را به كودك نشان دهيد و از او سؤال كنيد چهره ي هر كدام چه احساسي را نشان دهد؟

فعاليت براي والدين: با نمايش پانتوميم احساسات مختلف را به كودك نشان دهيد. كودك بايد احساس مورد نظر را حدس بزند. سپس اجازه دهيد كودك خودش با پانتوميم، همان احساس را نمايش دهد.

 


نرمال سازي احساسات چيست؟
همه انسان ها احساسات مختلف را تجربه مي كنند، گاهي خوشحال و گاهي ناراحت هستند، گاهي خشمگين مي شوند و گاهي مي ترسند. اين احساسات براي ادامه ي زندگي به ما كمك مي كنند. براي مثال اگر زماني كه از خيابان رد مي شويم، احساس ترس نداشته باشيم، دقت نمي كنيم و ممكن است تصادف كنيم. اگر براي امتحان اضطراب نداشته باشيم، درس نمي خوانيم و موفق نمي شويم. اما گاهي در برخي مواقع ميزان تجربه ي اين احساسات از حالت عادي خارج شده و در عملكرد ما تأثير منفي مي گذارند. در اين موقعيت ها بايد ياد بگيريم تا با استفاده از راهكار هايي، شدت آن ها را به حالت عادي نزديك كنيم. والدين بايد به كودكان عادي سازي يك سري از احساسات را با به صورت عملي نشان دهند.

 


شناخت احساسات در كودكان


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۲ توسط:armoo :